1. Home
  2. Blog
  3. Grafika
  4. Identyfikacja wizualna, od czego zacząć – ....i na czym skończyć? ;)

Identyfikacja wizualna, od czego zacząć – ....i na czym skończyć? ;)

     

    Nie możemy zacząć od niczego innego, ….jak od początku, czyli co to jest identyfikacja wizualna marki.

     

    Identyfikacja wizualna to kluczowy element strategii marketingowej. Pozwala na łatwą identyfikację marki i odróżnienie od konkurencji. Składa się z elementów graficznych definiujących wizualny charakter i unikalność w komunikacji z otoczeniem. Identyfikacja wizualna jest zestawem unikalnych znaków, kolorów, kształtów i obrazów, które razem tworzą opowieść o Twojej marce, jej wartościach, misji i charakterze, ...a jak wiadomo, dobra opowieść potrafi przyciągnąć i zaangażować.

     

    Co to jest identyfikacja wizualna?

     

    To pierwsze wrażenie, jakie Twoja marka robi na kliencie oraz sposób komunikacji, niejako bez użycia słów. Funkcje identyfikacji wizualnej są wielowymiarowe i nie do przecenienia. Zapraszam do dalszego czytania, gdzie wyjaśnię czym jest identyfikacja wizualna.

     

    (projekt materiałów identyfikacji wizualnej marki)

     

    Proces tworzenia identyfikacji wizualnej – co wchodzi w jej skład?

     

    Materializując te idee – otrzymujemy wiele elementów, takich jak: logo, sygnet, logotyp, kolorystyka, krój pisma (typografia), zdjęcia i grafika, a także wygląd budynków, wnętrz biur i sklepów, opakowań produktów, materiałów promocyjnych, strony internetowej, a nawet uniformów pracowniczych. Wszystkie to tworzy spójny obraz marki, który ma na celu przyciągnąć uwagę odbiorców i wywołać u nich pozytywne skojarzenia. Korzyści identyfikacji wizualnej możemy mnożyć.

     

    (zestaw zaprojektowanej identyfikacji wizualnej)

     

     

    Tworzenie identyfikacji wizualnej – od czego zacząć projekt identyfikacji wizualnej?

     

    W procesie tworzenia identyfikacji wizualnej kluczowe jest rozpoczęcie od diagnozy sytuacji firmy, jej otoczenia konkurencyjnego i konsumenckiego oraz ustalenia krótko- i długofalowych celów. Na tej podstawie tworzymy misję firmy, czyli zestaw idei i wartości, do których firma dąży i jakie ma realizować. To podstawa autentycznej identyfikacji wizualnej, która wspiera rozwój firmy w czasie.

     

    Później przychodzi czas na kreatywność – projektowanie logo, dobór palety kolorów, czcionek (typografii), aż po przygotowanie kompletnej księgi znaku (księga identyfikacji marki). Kształtowanie identyfikacji wizualnej kończy wdrożenie i pilnowanie spójności przy realizowaniu kolejnych działań marketingowych. To proces, w którym każdy szczegół ma znaczenie. Profesjonalna identyfikacja wizualna jest wytyczonym szlakiem, torami kolejowymi dla działań marketingowych, dbającymi o spójność marki na zewnętrz. Koszt identyfikacji wizualnej zawsze będzie niższy niż wynikające z niej korzyści.

     

    Projektowanie identyfikacji (tożsamości marki) - bez czego nie może obejść się identyfikacja wizualna?

    Kluczowe elementy identyfikacji wizualnej, takie jak: logo/logotyp, kolorystyka, typografia - to fundamenty, bez których trudno wyobrazić sobie skuteczną identyfikację wizualną. Ale to dopiero początek. Myśląc o identyfikacji wizualnej, warto pamiętać też o takich elementach jak charakterystyczna, estetyczna i funkcjonalna strona internetowa. Zależność między identyfikacją wizualną a strona internetową są w dobie rzeczywistości cyfrowej oczywiste i niezbędne do wdrożenia.

     

    (elementy składające się system identyfikacji wizualnej)

     

    Nawet jeśli kontakt z Twoją marką zainicjowany jest offline, to często decyzja zakupowa czy finalny zakup odbywa się w internecie. Większość z Twoich klientów, wcześniej czy później, trafi na Twoją stronę internetową. O ten element trzeba zbadać przede wszystkim, by budować spójny i nowoczesny wizerunek.

     

    Elementy identyfikacji wizualnej – czy wszystko jest ważne, a może coś można pominąć?

     

    Czy w świecie identyfikacji wizualnej mniej znaczy więcej? Czy może im więcej, tym lepiej? Jak stworzyć identyfikacje wizualną Odpowiedź nie jest jednoznaczna i zależy od wielu czynników, takich jak charakter branży, zasięg (lokalny, krajowy, międzynarodowy), oczekiwania odbiorców czy presja konkurencji. Ważne, aby pamiętać o absolutnych podstawach identyfikacji, a jeśli to potrzebne, w ramach przyjętego wzorca, swój wizerunek rozszerzać i uzupełniać. Zacznij od logo, typografii, kolorystyki, a także strony internetowej.

     

    Jakie podstawowe elementy identyfikacji wizualnej są ważne dla poszczególnych branż, np. nieruchomości, motoryzacyjnej, gastronomicznej, medycznej, elektronicznej. 

     

    (przykładowy salon sprzedaży telefonii komórkowej)

     

    Jakie elementy identyfikacji wizualnej są kluczowe dla Twojej branży? Właściwie to możemy wskazać takie różnice. Elementy, które w danej branży są niezbędne, a inne możemy potraktować jako dodatkowe.

     

    Identyfikacja wizualna dla firm w branży nieruchomości, gdzie liczy się profesjonalizm i zaufanie, więc stonowana kolorystyka i elegancka typografia mogą działać na Twoją korzyść. W branży nieruchomości kluczowe będzie projektowanie katalogów, ofert, prezentacji – czy ogólnie materiałów drukowanych. Niezbędna jest także funkcjonalna i przejrzysta strona internetowa.

     

    W branży motoryzacyjnej dynamiczne logo oraz mocne i nasycone kolory, podkreślają energię i nowoczesność. W motoryzacji istotne będzie także znakowanie pojazdów czy spójny ubiór pracowników.

     

    Gastronomia? Tutaj wysokiej jakości zdjęcia zapraszają do wypróbowania oferty. Ważny będzie także wystrój wnętrz czy opakowania produktów. Wizytówka wizualna firmy w branży gastronomicznej wytycza jej target oraz podkreśla styl kuchni (fine dining, fast food, food truck).

     

    (przykładowy skład identyfikacji wizualnej dla pizzerii)

     

    Branding wizualny - sieci kawiarni (identyfikacja wizualna charakteryzuje firmę jako markę z kawą naturalną premium)

     

    Medycyna z kolei wymaga czystości, klarowności przekazu i zaufania, co można uzyskać przez stonowaną kolorystykę i czytelną typografię. To również czysta i elegancka prezentacja wnętrz, funkcjonalna strona internetowa oraz ubiór personelu.

     

    Branding wizualny firmy z sektora służby zdrowia (podstawowe narzędzia identyfikacji wizualnej dla prywatnego centrum medycznego)

     

     

    Rola identyfikacji wizualnej - czy każdy jej potrzebuje? Korzyści identyfikacji wizualnej

     

    Czy istnieją marki, które mogą obejść się bez spójnej identyfikacji wizualnej? Krótko mówiąc, nie. W dzisiejszym świecie, gdzie konkurencja jest ogromna, a klienci mają dostęp do szerokiej oferty na wyciągnięcie ręki - identyfikacja wizualna to nie luksus, ale konieczność. To Twój głos w głośnym tłumie, którym musisz operować umiejętnie, by wyróżnić się i przyciągnąć uwagę.

     

     

     

    Co sprawia, że identyfikacja wizualna jest skuteczna? Spójność identyfikacji wizualnej

     

    Profesjonalna identyfikacja wizualna jest jak dobrze skrojony garnitur - pasuje na każdą okazję i zawsze robi wrażenie. Jest przede wszystkim spójna, elastyczna, skalowalna i zapadająca w pamięć. Musi też być odpowiednio dopasowana do targetu – jednym pasują młodzieżowe skrzydła, a innym korporacyjny orzeł. Proces tworzenia identyfikacji wizualnej zawsze bazuje na właściwym researchu.

     

    Aby identyfikacja była skuteczna nie możemy zapomnieć także o księdze znaku (księga identyfikacji wizualnej) . Gromadzi ona wszystkie wytyczne dotyczące stosowania elementów identyfikacji, zapewniając ich konsekwentne używanie przez wszystkich wykonawców w przyszłości. Spójność identyfikacji wizualnej to klucz do sukcesu.

     

    Branding identyfikacja wizualna online i offline

     

    W dobie cyfrowej transformacji granica między światem online a offline zaciera się, ale czy to samo dotyczy identyfikacji wizualnej? Z jednej strony, podstawowe zasady pozostają niezmienne – spójność, rozpoznawalność i autentyczność. Z drugiej, każde medium ma swoje charakterystyczne nośniki przekazu.

     

    W internecie królują interaktywność i szybkość, offline zaś pozwala na głębsze doświadczenia sensoryczne, jak np. dotyk czy zapach. Kluczem jest zatem elastyczność i umiejętność dostosowania identyfikacji wizualnej do różnych środowisk w jakiej się porusza.

     

    W internecie dużą rolę odgrywają interaktywne elementy, takie jak animacje czy interfejs użytkownika na stronie internetowej. Natomiast w świecie offline ważne są materiały drukowane, opakowania czy nawet zapachy i dźwięki używane przez firmę w sklepie czy biurze. Kształtowanie identyfikacji wizualnej musi być na tyle uniwersalne, by było łatwe do wdrożenia niezależnie od nośnika przekazu.

     

    Identyfikacja wizualna marki - kto robi to dobrze?

     

    Poznaj polskie i zagraniczne przykłady marek, które wiedzą jak wykorzystywać identyfikację wizualną, jako mechanizm rozwojowy swojego biznesu. Dobra identyfikacja wizualna? Cechy identyfikacji wizualnej? Przykłady znanych identyfikacji wizualnych marek, które robią to dobrze!

     

    Przykłady identyfikacji wizualnej - polskie marki:

     

    • InPost - ich identyfikacja opiera się na charakterystycznym, pomarańczowym kolorze, który jest łatwo rozpoznawalny i kojarzony z szybką oraz nowoczesną usługą dostawy. Nie zapominajmy też o ciekawych „claim'ach” oraz wysokiej klasy obsłudze klienta. Do tego wygodna i funkcjonalna aplikacja – i sukces gotowy! (https://inpost.pl/)

    (branding identyfikacja wizualna InPost)

    • CD PROJEKT - twórcy gry Wiedźmin 3 i Cyberpunk 2077 posiadają charakterystyczne, futurystyczne, gamingowe logo, które odzwierciedla innowacyjność oraz kreatywność firmy, ale także energię i akcję. Stworzenie identyfikacji wizualnej korespondującej z grupą docelową buduje tożsamość wizualna marki. (https://www.cdprojekt.com/pl/)

     

    • Reserved - identyfikacja wizualna marki wyróżnia się minimalistycznym logotypem, a także chłodną, stonowaną kolorystyką, dopasowaną do jej grupy docelowej. Podkreśla modowy charakter marki oraz ponadczasowe kroje. Kreowanie wizerunku marki, która elegancje i szyk ubiera w praktyczne i funkcjonalne stroje na co dzień. (https://www.reserved.com/pl/pl/)
    • Browar Żywiec - producent piwa z długą historią, którego logo z tańczącym parą w tradycyjnych strojach ludowych jest silnie zakorzenione w polskiej kulturze. Kreacja wizualna łączy Żywiec z symbolika regionu, na czym opiera swój przekaż marka firmy. Realizacja identyfikacji jest konsekwentna, zarówno w materiałach drukowanych, wyglądzie produktów, samochodów czy stroje pracowników. (https://grupazywiec.pl/)
    • PKO Bank Polski - identyfikacja opiera się na narodowych barwach, ale także ciemnym granatowym kolorze, co ma na celu podkreślenie stabilności i zaufania. (https://www.pkobp.pl/)

    • Allegro - największy polski serwis aukcyjny i e-commerce, którego nowoczesny i funkcjonalny design strony oraz aplikacji mobilnej podkreśla innowacyjność firmy oraz łatwą dostępność dla każdego. Budowanie świadomości marki jako lidera zakupów online w Polsce jest dowodem na skuteczność identyfikacji wizualnej Allegro. (Gide Book: https://www.behance.net/gallery/64554615/Allegro)

    (branding identyfikacja wizualna Allegro)

     

    • Biedronka - stosuje charakterystyczną czerwono-żółtą kolorystykę, co czyni ją łatwo rozpoznawalną i kojarzoną z dostępnością oraz przystępnymi cenami. Wizerunek firmy ma podkreślać otwartość, niskie ceny, praktyczność. Strategia komunikacji wizualnej jest niemal niezmienna od lat. (https://www.biedronka.pl/pl). 

     

    Cechy identyfikacji wizualnej - zagraniczne marki (corporate identity):

    • Google - używa prostej, ale rozpoznawalnej czcionki sans-serif, co podkreśla jej dostępność i przyjazność użytkownika. Logo Google składa się z czterech podstawowych kolorów: niebieskiego, czerwonego, żółtego i zielonego, co ma odzwierciedlać różnorodność i innowacyjność firmy. Przeglądarki (tekstowa, YouTube, Grafika) charakteryzują się minimalistycznym designem, gdzie dominuje dużo białego tła, co ułatwia nawigację i skupienie na wynikach wyszukiwania.(https://www.google.com/).
    • Coca-Cola - znana jest unikalnej, zakręconej czcionki script, która jest rozpoznawalna na całym świecie i kojarzona z przyjemnością oraz tradycją. Spójność identyfikacji wizualnej Coca-coli, wraz z dominującym kolorem jest czerwień, kojarzona z energią, pasją i radością, co idealnie wpisuje się w wizerunek marki. Coca-cola to także ikoniczne, zakrzywione szklane butelki, które stały się jednym z najbardziej rozpoznawalnych elementów marki.(https://www.coca-cola.com/pl/pl).

     

    • Apple - wykorzystuje prostą, czystą czcionkę, która odzwierciedla nowoczesność, innowacyjność i minimalizm marki. Stworzenie identyfikacji wizualnej głównie monochromatycznych kolorów z metalicznymi akcentami (srebrnym, złotym), podkreśla elegancję i wysoką jakość produktów. Strona internetowa Apple charakteryzuje się minimalistycznym designem, dużymi zdjęciami produktów i płynnymi animacjami, co wzmacnia wrażenie innowacyjności.9https://www.apple.com/pl/).

    • Red Bull - używa dynamicznej, energicznej czcionki oraz byków w sygnecie, która oddają charakter marki związanej z energią i aktywnością. Dominujące kolory, niebieski i srebrny, połączone z akcentami czerwieni, tworzą rozpoznawalną paletę, która wpływa na wizerunek marki. Red Bull jest znany z aktywnego wsparcia sportów ekstremalnych i organizowania wydarzeń, które są ważnym elementem jego identyfikacji wizualnej i strategii marketingowej.(https://www.redbull.com/pl-pl/). 

     

     

    Nie wiesz jak zacząć? Jak znaleźć odpowiednią agencję?

     

    Tworzenie silnej i spójnej identyfikacji wizualnej to proces, który wymaga nie tylko kreatywności, ale przede wszystkim zrozumienia marki, jej wartości i odbiorców. To raz poczyniona inwestycja, która procentuje na każdym etapie dalszych działań marketingowych w przyszłości. Pamiętaj, że w świecie, gdzie obraz ma tak ogromną moc, identyfikacja i tożsamość wizualna marki odgrywa kluczową rolę w osiąganiu długofalowych biznesowych celów. Każda marka mająca ambitne rozwojowe cele potrzebuje identyfikacji wizualnej. Do tego celu warto zatrudnić do stworzenia identyfikacji wizualnej specjalistyczną agencję. Korzyści z identyfikacji wizualnej oraz spójny system wizualny pomaga w biznesie i buduje tożsamość marki.

     

    Cena identyfikacji wizualnej

    Ile kosztuje identyfikacja wizualna? Koszt identyfikacji wizualnej jest różny w zależności od tego czego konkretnie potrzebuje firma. Projekt logo, dobór barw, kroju pisma, materiałów drukowanych (papier firmowy, wizytówki, itd.) czy wyglądu strony internetowej, wszystko to ubrane w księgę znaku dla twojej marki. Aby określić zakres identyfikacji wizualnej i najważniejszy element identyfikacji konieczna jest konsultacja ze specjalistą, któremu chcemy zlecić projekt identyfikacji wizualnej. Budowanie marki, solidnej marki - opiera się o branding i spójny wizerunek. Cena identyfikacji wizualnej, ile trwa i z czego sie składa etap projektowanie identyfikacji - ustalisz kontaktując się ze specjalistą Odee. Koszt identyfikacji zawsze ustalany jest indywidualnie. Powinien zawsze obejmować także przygotowanie księgi identyfikacji wizualnej, czyli wytycznych dla wszystkich przyszłych pracowników.

     

    Identyfikacja wizualna dla firm - Agencja Odee Gdańsk 

    marta-barcik-pikulska
    Marta Barcik-Pikulska
    Digital Marketing Manager

    W branży marketingu online działa od kilkunastu lat. Pracowała w agencjach partnerskich Google, Onecie, x-komie. Efektywność to jest to co lubi najbardziej. W Agencji Odee wspiera klientów w obszarach pozycjonowania, analityki i content marketingu. 

    Skontaktuj się z naszym zespołem

    Godziny pracy

    poniedziałek x piątek 09:00 - 17:00

    Gdańsk, Wawelska 4D | Elbląg, Michała Kajki 2

    Sprzedaż / Administracja
    Programowanie / Wsparcie tech.
    Skontaktuj_się__z_naszym_zespołem
    Zamów kontakt
    Podaj numer telefonu, a my przedstawimy Ci ofertę
    wyłącz ten formularz