
Anchor text, nazywany również tekstem zakotwiczenia lub anchor tekstem, to klikalna część hiperłącza zawarta w kodzie HTML pomiędzy znacznikami. To właśnie ten tekst widzi użytkownik i to on kieruje do innej strony internetowej lub sekcji na tej samej witrynie. Choć z pozoru może wydawać się jedynie funkcjonalnym elementem contentu, z punktu widzenia SEO ma ogromne znaczenie. Odpowiednio zoptymalizowany anchor text może znacząco wpłynąć na pozycjonowanie strony internetowej w Google i zwiększyć jej widoczność w wynikach wyszukiwania.
Z perspektywy SEO wyróżniamy kilka rodzajów anchorów. Każdy z nich może być używany strategicznie w zależności od celu linkowania:
Każdy z powyższych typów może być przyjazny dla SEO, o ile stosowany jest w naturalnym i zróżnicowanym profilu linków.
Z punktu widzenia robotów Google, anchor text to sygnał semantyczny. Roboty analizujące kod HTML strony czytają anchor teksty, by zrozumieć, do jakiej treści prowadzi dany link i jaki ma ona kontekst. Dzięki temu lepiej klasyfikują linkowane strony w algorytmach wyszukiwania.
Od czasu aktualizacji Google Penguin, algorytmy te są znacznie bardziej czułe na manipulacje. Nadmierne stosowanie anchorów z dokładnym dopasowaniem (exact match) może zostać uznane za spam, a dana strona – ukarana. Dlatego ważne jest, by zoptymalizować anchor text nie tylko pod kątem fraz kluczowych, ale również naturalności i kontekstu.
W marketingu internetowym anchor teksty pełnią dwie funkcje: zwiększają przejrzystość dla użytkownika i wspierają działania pozycjonerskie. W strategiach linkowania wewnętrznego, anchor text ułatwia nawigację i wskazuje użytkownikowi powiązane treści, co wydłuża czas przebywania na stronie.
Z kolei w przypadku linkowania zewnętrznego, odpowiedni wybór anchor tekstu może znacząco zwiększyć wartość SEO linku. Optymalnie zaprojektowany content zawierający różne typy anchorów tworzy naturalny i przyjazny dla SEO profil linków, co pomaga w osiąganiu lepszych pozycji w Google.
Aby zobaczyć, czy Twoje anchor texty są przyjazne dla SEO, warto regularnie analizować je za pomocą narzędzi SEO, takich jak Ahrefs, SEMrush czy Google Search Console. Należy zwracać uwagę na:
Optymalizacja anchor textów to nie tylko kwestia pozycjonowania strony internetowej w Google, ale także poprawy doświadczenia użytkownika, który po kliknięciu w link oczekuje adekwatnej i wartościowej treści.
Anchor text to kluczowy odnośnik, który może zdecydować o sile Twojej widoczności w Google. Wyszukiwarka analizuje każdy anchor z chirurgiczną precyzją, dlatego tak ważne jest stosowanie odpowiednich anchor tekstów w ramach dobrze zaplanowanej strategii SEO. W tym zakresie warto zaufać doświadczeniu – specjaliści SEO od lat podkreślają, że właściwe zakotwiczenie treści w linkach przekłada się na realne wyniki w pozycjonowaniu.
W branży marketingu online działa od kilkunastu lat. Pracowała w agencjach partnerskich Google, Onecie, x-komie. Efektywność to jest to co lubi najbardziej. W Agencji Odee wspiera klientów w obszarach pozycjonowania, analityki i content marketingu.
poniedziałek x piątek 09:00 - 17:00
Gdańsk, Wawelska 4D | Elbląg, Michała Kajki 2