1. Home
  2. Blog
  3. SEO
  4. Czym są meta tagi i jakie mają znaczenie w SEO?

Czym są meta tagi i jakie mają znaczenie w SEO?

     

     

    A czy Ty wchodząc do sklepu odzieżowego, sprawdzasz wszystkie regały i modele ubrań w poszukiwaniu męskiej kolekcji? A może w sklepie spożywczym, przychodząc po mleko, zaczynasz od półki ze środkami czystości? Oczywiście, że nie! Znajdujesz nazwę odpowiedniego działu i idziesz w docelowe miejsce. 

     

    Tak samo Google. Poszukując konkretnych informacji oraz słów kluczowych w treściach Twojej strony, nie skanuje ich wszystkich. Korzysta z tak zwanych meta tagów, które pomagają algorytmowi sprawnie poruszać się po stronie. Oczywiście, tak to wygląda w świecie idealnym, w którym meta tagi są poprawnie wdrożone.

     

     

    • A jak to wygląda na Twojej stronie?
    • Jak meta tagi wykorzystać w SEO?

     

    Tłumaczymy. 

     

    Pozycjonowanie strony to coś więcej niż tylko dobre treści i backlinki. Jednym z kluczowych elementów mających wpływ na wyniki w Google są meta tagi witryny internetowej. 

     

    Meta tagi to fragmenty kodu HTML strony, które dostarczają informacji o jej zawartości dla wyszukiwarek. Najczęściej znajdziemy je w sekcji. Chociaż meta tagi są niewidoczne dla użytkowników odwiedzających stronę, są kluczowe dla algorytmów wyszukiwania, które skanują i indeksują wszystkie zawarte u Ciebie treści.

     

    W tym tekście skupimy się na podstawowych meta tagach odgrywających istotną rolę w optymalizacji witryny, a co za tym idzie, wpływie tego elementu na pozycję strony na liście wyników wyszukiwania. Nie bagatelizuj znaczenia meta tagów, a odpłacą Ci one wzrostem wartościowego ruchu do Twojej witryny z Google. 

     

     

    Meta Title – niekwestionowany król meta tagów

     

    Meta title to jeden z najważniejszych meta tagów. To on definiuje główny tytuł strony, który widzisz w wynikach wyszukiwania Google. Dobrze skonstruowany meta title nie tylko zwiększa szansę na wyższą pozycję w wyszukiwarce, ale również zachęca do kliknięcia. Meta title musi być zgodny z zawartością strony, dopasowany do zapytań użytkowników, unikalny – i najlepiej - przykuwający spojrzenie. 

     

    Przykładowo, jeśli prowadzisz sklep internetowy z butami, dobrze skonstruowany meta title będzie brzmiał "Najmodniejsze buty na sezon 2023 - TwojeButy.pl", a nie po prostu "Sklep z Butami - TwojeButy.pl". Dlaczego? Bo pierwsza opcja jest nie tylko bardziej opisowa, ale również znacznie bardziej atrakcyjna dla potencjalnego klienta. Do tego zawiera odpowiednie słowa kluczowe często wpisywane w wyszukiwarce – jak: „buty” oraz „najmodniejsze”.

     

     

    Meta Description: Twoja okazja na dobre pierwsze wrażenie 

     

    Meta description to krótki opis (ok. 150 znaków), który pojawia się pod meta title w wynikach wyszukiwania. Chociaż Google niekiedy tworzy własne tagi description, dobrze jest mieć kontrolę nad tym co jest wyświetlane. Opis powinien być zwięzły i chwytliwy, a co najważniejsze - zawierać słowa kluczowe. Działa on niejako jak tekst reklamowy.

     

    Na przykład, dla strony z odzieżą outdoorową, meta description mógłby brzmieć: "Twój sklep z odzieżą outdoorową. Szeroki wybór kurtek, spodni i obuwia dla miłośników natury." lub „Wytrzymałość i komfort na lata. Damska, męska i dziecięca odzież outdoorowa dla miłośników natury”. Należy tutaj zaznaczyć, że sam description (jak Google informuje) od dawna nie jest już brany pod uwagę jako czynnik rankingowy. Jednak jest on najlepszą okazją dla właściciela strony, aby się wyróżnić i zareklamować na liście wynikowej. Dlatego tak istotne jest w tym miejscu połączenie języka sprzedażowego i słów kluczowych przykuwających wzrok potencjalnego klienta. Idealna symbioza title i description zaowocuje setkami nowych kliknięć. 

     

     

     

     

    Pamiętaj!

    To meta tagi – title i description - prezentowane są jako tytuł podstrony i jej opis dla użytkowników wyszukiwarki, ale także decydują o tym w jaki sposób różne serwisy społecznościowe będą prezentować podgląd linku do Twojej strony. Dlatego tak ważne jest, aby je właściwie wdrożyć. 

     

     

    Meta tag robots – decyduj o tym co widzi Google 

     

    Ten mały fragment kodu HTML umieszczony w sekcjistrony internetowej, komunikuje się z robotami wyszukiwarek informując je, jak mają indeksować zawartość Twojej witryny. Efektywne pozycjonowanie to nie tylko słowa kluczowe, ale również inteligentne zarządzanie tym, co ma być indeksowane, a co nie. 

     

    Odpowiednia konfiguracja meta tagu robots decyduje o tym, czy wskazane podstrony będą pojawiać się w wynikach wyszukiwania czy też zostaną z nich wykluczone. Możliwość ukierunkowania robotów wyszukiwarki, by na przykład ominęły strony koszyka zakupowego czy sekcje z wewnętrznymi linkami, pozwala unikać problemów z duplikacją treści i zwiększa szansę na wyższe pozycje w wyszukiwarkach najistotniejszych podstron na Twojej witrynie. 

     

     

    Meta tag canonical – czyli powiedź Google'owi co jest najważniejsze 

     

     

    Meta tag canonical jest znacznikiem HTML, który informuje wyszukiwarkę o tym, która wersja strony jest wersją kanoniczną, czyli określony adres URL stanowi wersję główną strony. Oznacza to, że jeżeli na Twojej stronie istnieją duplikaty treści albo bardzo podobne strony, za pomocą tego tagu możesz wskazać, która z nich powinna być indeksowana przez wyszukiwarki, a która pomineta. Jest to istotne w przypadku takich adresów jak np: odee.pl, www.odee.pl czy https://odee.pl – każdy z nich kieruje użytkownika do tej samej wersji strony głównej, jednak dla samej wyszukiwarki są to osobne adresy, które powinny kierować w unikalne wersje stron. W takich sytuacjach istotne jest zabezpieczenie strony głównej tagiem canonical, aby nie doprowadzić do błędów wynikających z duplikacji treści. 

     

    Inni cisi bohaterowie SEO – czyli nagłówki H1, H2 oraz atrybut Alt 

     

    Nagłówki na stronie (H1, H2, H3) to nie tylko sposób na uporządkowanie tekstu. Odgrywają kluczową rolę w optymalizacji strony pod kątem SEO. Ustalając hierarchię informacji w nagłówkach pomagamy wyszukiwarce (ale i użytkownikom) lepiej zrozumieć główne tematy strony oraz ich rozwinięcie, co przekłada się na precyzyjniejsze indeksowanie. Algorytm Google lepiej zrozumie strukturę i zawartość Twojej strony.

     

    Nagłówek H1 powinien być unikalny dla każdej strony i zawierać najważniejsze słowo kluczowe, na które chcemy pokazywać się wysoko w wyszukiwarce. H2 i H3 służą do dalszego podziału tekstu na sekcje i podsekcje.

     

     

    Wykorzystanie nagłówków poprawia czytelność i dostępność strony, co korzystnie wpływa na wskaźniki jakości witryny, takie jak czas spędzony na stronie czy współczynnik odrzuceń. Właściwe stosowanie nagłówków H1, H2 i H3 jest jednym z podstawowych elementów skutecznej strategii SEO. 

     

    ….i co z tym Alt?

    Kolejnymi istotnymi elementami ważnymi z punktu widzenia SEO są atrybuty ALT., Są to opisy grafik i zdjęć przeznaczone dla robotów indeksujących. Ich właściwie przygotowanie, czyli opisanie słowami kluczowymi pozwala grafikom pozycjonować się w wyszukiwarce Google Grafika. Moga też pojawić się w wynikach pomiędzy linkami tekstowymi.

     

     

    Google coraz bardziej dba o kontekst i użyteczność zawartości strony dla użytkownika. Jeżeli na Twojej stronie sprzedajesz meble, tekst Alt obrazu z fotelem skórzanym powinien brzmieć np."fotel biurowy skórzany czarny z naturalnej skóry" zamiast niejasnego "obraz1" lub innych „0286_37682.jpg”

     

    Sprawdzanie meta tagów?

     

    To bardzo prosta sprawa. Będąc na danej podstronie wystarczy na pustym polu kliknąć prawym przyciskiem myszy i wybrać z listy – Wyświetl źródło strony. Można też użyć skrótu klawiszowego Ctrl+U. 


    Widok kodu źródłowego prezentuje się następująco:

     

     

    Będąc w tym widoku wystarczy użyć kolejnego skrótu klawiszowego, aby odnaleźć interesujące nas tagi: ctrl+F – i wpisać np. frazę description (lub H1, H2) w okienko wyszukiwania dostępne w prawym górnym rogu. 

     

    Meta tagi to tajna broń każdego copywritera oraz SEO-wca. Niejednokrotnie, intuicyjnie możemy się domyślać co powinno się w nich znaleźć. Jednak zagłębiając się w temat, musimy wiedzieć w jakim miejscu ich użyć, w jakiej kolejności, jak przyporządkować je do konkretnych podstron, co indeksować, a co pominąć, jak nie narazić się na kanibalizację podstron...itd.

     

    Raz wdrożona odpowiednia struktura meta tagów na stronie może służyć nam na lata … i odpłacać wysokimi pozycjami. 

     

    Specjalista zajmujący się budową i wdrożeniem struktury meta tagów wykorzystuje nie tylko swoją praktyczną wiedzę, ale także wiele narzędzi SEO, analizujących zapytania w wyszukiwarce czy strony konkurencji. Wszystko to dodatkowo przygotowuje posiadając wiedzę z zakresu dobrych praktyk SEO  określonymi przez Google dla programistów. 

     

    Budową odpowiednich meta tagów może zająć się zarówno doświadczony copywriter jak i SEO-wiec, ale najlepiej jeśli obie te osoby pracują wspólnie na sukces klienta. 

    marta-barcik-pikulska
    Marta Barcik-Pikulska
    Digital Marketing Manager

    W branży marketingu online działa od kilkunastu lat. Pracowała w agencjach partnerskich Google, Onecie, x-komie. Efektywność to jest to co lubi najbardziej. W Agencji Odee wspiera klientów w obszarach pozycjonowania, analityki i content marketingu. 

    Skontaktuj się z naszym zespołem

    Godziny pracy

    poniedziałek x piątek 09:00 - 17:00

    Gdańsk, Wawelska 4D | Elbląg, Michała Kajki 2

    Sprzedaż / Administracja
    Programowanie / Wsparcie tech.
    Skontaktuj_się__z_naszym_zespołem
    Zamów kontakt
    Podaj numer telefonu, a my przedstawimy Ci ofertę
    wyłącz ten formularz